Hans Björn

Sjöbo konsthall Hans Björn

Sjöbo konsthall.

Östergötlands läns museum, Linköping.

sjöbo konsthall

ADDO, Malmö.

ATT SE OCH ATT BLI SEDD – ett konstprojekt på Vårboskolan i Arlöv 2012.

“Som en grym fotbollsspelare, som en ball person, som en bra människa och vän, se mig med respekt och vänlighet, som en känslig person – och så vidare!” 

Marianne Pernbro

Utställning Hovdala slott, Hässleholm.

Hans Björn är utbildad på Kungliga konsthögskolan i Stockholm 1976 till 1981.

Hans verk har visats världen över, bland annat i Santiago de Chile, Paris och Köpenhamn. Hans Björns konst särskiljer sig från det mesta. Björns universum är en fantasi av form, rytm och mönster.

Förmodligen är det konstnärens lust att undersöka och forska vidare för att se hur långt det går att komma och samtidigt hålla ordning på alla myriader av formelement som fogas ihop. Fortsättning följer alltid, skrev konstkritikern Christer Fällman. Själv uttrycker Hans Björn det så här:

– Jag vill utgå från ett citat av Ludvig Wittgenstein. “Ett ords mening är dess användning i språket” vilket jag tar mig friheten att ändra till ”en bilds mening är dess användning i språket”. Med bild menar jag i detta sammanhang en konstbild.

Higgs partikel utforskas av konstnärer i Lund.

Den sista pusselbiten för att förstå universum är temat när konstnärskollektivet Tatis på Stora Gråbrödersgatan hade konstnärskväll.

Leif Lönnblad, professor i partikelfysik, föreläste om den berömda partikeln och Hans Björn visade sina målningar på temat universum.
– Balans har alltid varit ett viktigt ord för mig. Finns det balans i universum? funderade Hans vars verk kommer att besjungas av operasångerskan Ellinor Schüller.

tati Galleri
Sjöbo Konsthall

Galleri Tink, Malmö 2014.

Sjöbo konsthall Hans Björn

Scenografi Bortbytingen på Momsteatern i Malmö.

Aquamanilen från Ydre möter Luthers katekes.
Tekniska Verken i Linköping.

1981 till 2001 verkade Hans Björn i Östergötland.

Där gestaltades en mängd objekt för offentliga institutioner, företag och privatpersoner. I Malmö har Hans Björn ägnat sig åt flera andra konstnärliga projekt. Till exempel Att se och att bli sedd. Ett konstprojekt på Vårboskolan i Arlöv och Momsteaterns scenografi till Bortbytingen.

Det har även blivit konsultuppdrag åt flera Skånekommuner: Eslöv, Hörby, Landskrona, Skurup med flera. I två år arbetade Hans med skulpturprojektet Aspekter bestående av tre stora objekt och ett femtiotal mindre. De har visats på Regionhuset i Malmö och på konsthallen i Sjöbo.

Knuten näve. Vrinnevi Sjukhus i Norrköping.

I särklass det bästa jag sett av Hans Björns konst. 

“Ett sådant är Hans Björns verk med det litet blodfattiga namnet Skulptural Abstraktion. En liten innergård ligger direkt i anslutning till entrén. På den måste en anläggning för att evakuera brandrök vid eldsvåda ha sitt utlopp och sina ventiler. För att släppa in ljuset är väggen mot gården glasad. Där utanför har Hans Björn gjort en jätteskulptur. Det är en stiliserad knuten hand. Den är gjord i korténplåt som patineras så vackert av regn och brun rost. Den blir symbolen för kamp och motstånd.”

Bo Borg, recensent på Corren.

Sjöbo konsthall Hans Björn
Bästa jag sett!

“Ett antal stora målningar visas. I förstone kan det verka som om de bygger på motsatser. Det är dock mer raffinerat än så. Processer som i ena ögonblicket verkar ha avstannat, fortsätter i nästa. En känsla av att i ena stunden befinna sig ovanför någonting, byts i nästa till en upplevelse av att stå inunder. I någon målning håller en struktur med sina kryptiska formler på att försvinna bort. I nästa andetag närmar den sig.

Hans Björn tillbaka med bravur!

“Under sina år i Linköping intog Hans Björn en framträdande roll bland konstnärerna. Han avsatte spår och var synlig på ett sätt som inte riktigt förekommer i dagens läge. Hans produktion utmärktes av en kombination av bredd och konsekvens och av ett tillvaratagande av ögonblicket.

När han nu visar en del av sina senaste verk, står han absolut att känna igen. Men det har också skett en utveckling. Dels har han jobbat vidare med den stil och de upplägg han ägnade sig åt på nittiotalet, dels har han fördjupat sig i ett bildspråk som utmynnar i vad som bland annat kan ses som ingångar till upplevelser via en sorts mönsterarrangemang.
Det här gäller inte minst teckningarna, som har ett tålamodskrävande anslag. Men belöningen har infunnit sig. De speglar avsnitt av kulturlandskap, där tider, miljö, karaktär och historia samsas i ett stilla, men ständigt pågående skeende som verkar bära på platsens alla minnesvärda berättelser.”

Sievert Sjöberg, recensent på Corren.

Färgerna och den snygga hängningen sammanfogar de olika verken till en demonstration i balans och harmoni.
Åtta collage i svartvitt är avgjort vackra, ihoppusslade på ett sinnrikt och insiktsfullt vis. Den här utställningen är den bästa och mest genomarbetade jag sett av Hans Björn.”

Sievert Sjöberg, recensent på Corren.

Sjöbo Konsthall
Sjöbo konsthall

Sydsvenskans Carolina Söderholm uppmärksammade Galleri Glasnost:

Här är konsten du inte ska missa.

I slutet av januari öppnade konstnären Hans Björn Galleri Glasnost. Det mäter ungefär en halv kvadratmeter och får behändigt plats i hans ateljé. Via webben är det möjligt att göra ett digitalt besök. I det vitmålade plywoodgalleriet förvandlas hans bilder i blygsam storlek till monumentalt måleri. Med kameran dokumenterar han besökare i miniskala som rör sig mellan färgstarka skulpturer och abstrakta formspel. Här är det fritt fram att låta blicken ströva genom rummen, se hur linjer och kulörer strålar samman i verk som bottnar i såväl konkretism som konstruktivism. Planer finns framöver att bjuda in även andra konstnärer att visa sina verk i det mobila modellgalleriet.
Extremt som det är i sitt miniatyrformat är Galleri Glasnost på ett sätt ändå typiskt för denna pandemitid. Oväntade presentationsformer prövas, alternativa rum dyker upp. När Galleri Rostrum idag öppnar en ny utställning är den gjord för att upplevas utifrån. I fönsterutställningen ”Renlärigheter” möts Lars Embäcks och Bo Hylanders konstnärskap, där erfarenheter av att leva nära eller med psykisk ohälsa gestaltas i installation och egensinnigt måleri.

Sydsvenskan , 6 februari 2021.

I min konst är formen det viktigaste, det bärande. Jag vill vrida och vända, dela och bygga och se formen från flera håll samtidigt. Jag utgår alltid från det figurativa, från något jag kan se, känna och vidröra och känna doften av. Konst är för mig ett försök att göra världen omkring mig mer begriplig.

Hans Björn

Kompositioner.